(B)ollywood

(akryl, syntetické laky, plátno, dřevo)

Bollywood jako podskupina hyperhybridů

Bollywood je neformální jméno jednoho z center indického filmového průmyslu sídlícího v Mumbaji. Vzniklo složením starého názvu města – Bombaj – a Hollywoodu, centra amerického filmového průmyslu. Mimo Indii se tento název někdy nesprávně používá jako označení pro veškerou indickou filmovou produkci, i když se jedná pouze o filmy točené v hindštině. Kromě Bollywoodu existují v Indii i další centra filmového průmyslu, kde se točí filmy v dalších indických jazycích (v tamilštině – Kollywood, telugštině – Tollywood, bengálštině, a malajálamštině).

Zajímavou je pro mne především kulturní odlišnost a specifická vizualita bollywoodské produkce. Jsou-li hollywoodská studia nejčastěji spojována dnes již s ikonografickým nápisem Hollywood, při vyhledávání hesla „bollywood“ narazíme především na přehled mladých hereček odpovídajících specifické představě krásy. Oproti západnímu symbolu ve formě textu pozorujeme hledání prototypu současného orientálního ideálu fyzické krásy. Podobně jako Hollywood zažil i Bollywood svůj zlatý věk, který je filmovými historiky řazen do období mezi lety 1940 a 1960. Zlato nicméně v indické kultuře hraje i dnes především významnou roli spojenou jak se statutem společenské prestiže, tak s oslavou magického a božského. Indové jsou celosvětově největším odběratelem zlata a podle odhadu Alberta Chenga, indického experta na drahé kovy, mají Indové v soukromém držení cca 18 000-20 000 tun zlata v podobě slitků, mincí a šperků.