Fotomontáž s názvem Reciproční moře odkazuje především k hledání statutu kulturního vlastnictví, příslušnosti k určitému geografickému místu či k vnitrozemskému komplexu národa, který nemá k moři vlastní přístup, ale i k formátu stavby jako takové. Formální tvar vily lze snadno zaměnit za typologii dnešních luxusních (post)funkcionalistických domů budovaných na pobřeží většiny světových oceánů. Ani lidová vášeň pro letní obývání jadranských letovisek či novodobé optimalizování daňové zátěže v ostrovních rájích, ovšem nic nemění na faktu, že vilu ve skutečnosti od hladiny moře dělí 236 výškových metrů. Vize pláže u Vily Tugendhat proto reprezentuje zatopení přibližně 90% nížiny, ve které se nachází celé Brno a moře ve vlastnictví Čechů, tak bohužel i nadále zůstává výhradně v rovině nenaplněného uměleckého snu a národní utopie.
(Originální foto – David Židlický)