V terminologii motoristických sportů označuje pojem pole position první startovní pozici a jakkoli se u různých disciplín pravidla k získání výhradního postavení mění, do čela startovacího postavení se jezdec dostává nejčastěji na základě vítězství dosaženého v předchozí kvalifikační jízdě či jízdách. Nejzásadnější výhodu představuje získání pole position ve Formuli 1, jelikož typologie různých závodních tratí ve vybraných případech reprezentuje riziko komplikovaného předjíždění ze strany ostatních soupeřů a první pozice na startu je proto pro zkušeného pilota zásadní výhodu.
Projekt Pole Position nicméně především pokračuje v dosavadním kurátorském formátu Galerie SPZ, postaveném na prezentaci vybraného umělce a jeho hosta mimo obor umění. Současně ovšem navazuje na cykly TRANSFORMERS a REFRAMED Petra Duba, zkoumající formální limity klasického závěsného obrazu, relevanci adjustace uměleckého objektu v konkrétní architektuře a sociální funkci dnešního obrazu.
Dubův aktuální host se jmenuje Josef Hohenberger. Je mu dvacet jedna let, měří sto sedmdesát tři cm, váží šedesát tři kg a jezdí na minibiku značky Blata se závodním číslem devadesát devět. V roce 2009 zabodoval coby vítěz CzechBikers Minibike CUPu. V letech 2008 a 2009 se stal mistrem Pražské ligy minibike v kategorii BLATA 2,5 a v letošní sezóně skončí nejhůře třetí. Z celkového počtu třiceti dvou odjetých závodů získal dvacet jedna vítězství, sedm druhých míst, dvě třetí a dvě čtvrtá… Podobně jako uměleckou činnost autora výstavy, provází i Hohenbergerovo působení celá řada odborných dovedností a kmenových znaků vlastních dané společenské skupině. V obou disciplínách jsou navíc definovány různé role, hierarchie, typy komunikace, normy, přičemž samotný sport lze v současném světě vnímat jako jistý druh performance. Lze však jednoduše srovnávat funkce zmiňovaných oborů? A pokud ano, do jaké míry zmiňované profesní atributy ovlivňují samotný výsledek „závodu“?